Wednesday, March 2, 2011

monolog aku seorang insan.... :-(


tetiba hatiku tergerak mencorek kisah seorang hamba yang masih mencari siapa dirinya...sedih dan tetiba tepikir diminda..AKU BELAJAR AGAMA..KENAPA AKU SUSAH NAK AMALKAN APA YANG AKU BELAJAR...AKU TAK BERBANGGA RESULT AKU BAGUS..TAPI AKU JADI SEDIH KERANA ILMU AKU HANYA DI ATAS KERTAS PEPERIKSAAN...di saat aku belajaq ilmu agama bersama pensyarah-penyarahku yang tak jemu mencurahkan ilmu..aku begitu teruja dan kagum melihat mereka..terpikir aku..bagaimana ustaz2 dan ustazah2 aku boleh menyebut patah2 kalam suci al-quran dan hadis2 nabi dengan begitu petah sekali, seolah-oleh mereka menghafaz ribuan hadis munkin..huh...tapi aku??? apa yang ada pada aku..apa yang aku dapat belajar selama usiaku mencecah 21 tahun ini..selama 21 tahun ni apa yang aku dah buat untuk agama aku..tetiba aku terasa aku begitu jauh dengan Allah...aku nak menagis tetapi aku tak tahu sebab apa aku perlu menagis..aku terasa kehilangan sesuatu yang berharga..ah..aku masih mencari...apa yg aku hilang..harga diri aku sebagai seorang wanita?? pergaulan aku dengan lelaki..ya Allah ikhtilat aku terlalu bebas..bukan salah untuk aku berprogram..aktif dalam segala bidang...tapi bagaimana dengan ikhtilat aku..aku tak menjaganya..munkin itu sebab aku perlu menangis..itu yang aku hilang..perlu mencari dan dapatkan semula harga diri itu..untuk apa??..untuk aku dapat cinta ilahi yang aku rasa semakin lama semakin pudar dlm diri ini..aku rindukan aku yang dulu..jika dulu lelaki hendak dengar suara aku umpama menunggu mutiara gugur dari langit..tapi sekarang???...Allah...berat ku rasa ujian ini ya Allah...ilmu ku rasa sangat sedikit dalam diri..so apa tindakannya..takkan nak orang suruh..takkan nak orang bebel baru nak buat...peringatan buat diri yang sering lupa dan lalai...pebaiki diri tingkatkan ilmu...jgn hanya retorik semata-mata...mencari dan terus mencari...

"Katakanlah: ""Jika kamu (benar-benar) mencintai ALLAH, ikutilah aku, nescaya ALLAH mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu." Dan ALLAH Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." ( Surah ali Imran ayat 31 )

aku menasihati diriku yang aku adalah sepacal binatang yang hinadan aku katakan pada hatiku Islam tdk perlukan aku..tetapi aku yg memerlukan Islam dalam hidupku, kemudian aku berkata pula pada rohku, ketahuilah roh yg hina sebenarnya kita tak akan bahagia di dunia ini jika tak ada kasih syng dari-Nya bersyukur dan bersabarlah! Allah sentiasa dengan kita wahai rohku..wahai rohku yag hina kita punya matlamat..kita mesti teruskan perjuangan ini walaupun ku tahu begitu sakit menangung segalanya tapi matlamat kita adalah redhaNya...

“Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku.” ( Surah az Zaariyat ayat 56 )

2 comments: